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손대현 명장 작품 사진 1

“나전의 빛깔을 보세요. 좌측에서 보는 것, 우측에서 보는 것, 그리고 위에서 볼 때,
아래에서 볼 때가 다 달라요. 보는 각도에 따라 나전의 빛이 미묘하게 달라집니다.”
손대현 명장이 말하는 나전의 아름다움입니다.
보석을 능가하는 우리 나전칠기의 빛이 곳곳에서 반짝이길 바라봅니다.

“ Look at the color of mother-of-pearl. It looks different depending on one’s viewpoint—whether from the left, right, top, or bottom.
The color of mother-of-pearl subtly changes depending on the angle from which you view it.”
This is the beauty of mother-of-pearl craft as described by Master Sohn Daehyun.
We hope that the light of Korean lacquerware inlaid with mother-of-pearl, which surpasses that of jewels, can shine in every corner of the world.

손대현 명장 작품 사진 1

자개를 붙일 자리를 만들기 위해서는 소목장이 짠 백골(원목 상태의 가구나 기물)에 생칠을 바르고 사흘을 기다려야 한다. 이것으로 시작되는 나전칠기의 작업 공정은 바르고, 말리고, 벗겨내고, 갈아 내며 석 달에서 길게는 반년이 걸린다. 옻액을 흡수하고 두꺼운 칠을 입은 나무는 더는 나무가 아니다. 고려의 나전칠기처럼 천년을 가는 극진한 기술과 아름다움이 더해진 예술품이 된다.

손대현 명장 작품 — 사진제공.수곡공방

Starting with wooden furniture in its raw state made by a wooden furniture maker, one must wait three days after applying a natu-ral lacquer made from the sap of the lacquer tree to create a sur-face for inlaying mother-of-pearl. The process of creating moth-er-of-pearl-inlaid lacquerware (najeon chilgi) begins with this first step and can take from three months to as long as six months to complete by applying, drying, wiping off, and sanding the lac-quer several times. Wood that has absorbed the sap and become covered in thick layers of lacquer is no longer just wood. Like the mother-of-pearl-inlaid lacquerware from the Goryeo Dynasty, it becomes a work of art that, through devoted technique, lasts for a millennium and is endowed with exquisite beauty.

Work by Master Sohn Daehyun
Photographs courtesy of Sugok Workshop